Appelplukdag

Vanwege de enorme belangstelling en de vele positieve reacties hebben we besloten om nog 1 appelplukweekend te organiseren. Om alles in goede banen te leiden is er plaats voor 100 personen. Geef je dus snel op. Kom appels plukken voor slechts €0,50/kilo!

Kom 3 en 4 november op excursie bij de teler! De appels zijn er in de smaken Wellant, Jonagold, Golden Delicious, Idared en Elstar.
Tevens zullen er bewaaradviezen meegegeven worden, zodat je nog maanden kan genieten van je zelf geplukte appels.

Wanneer: 3 en 4 november
Waar: Venhuizen
Wat: excursie, inclusief appels plukken
Kosten: €0,50 per kilo
Tijd: er kan worden gekozen om elk heel uur te starten. Dit om de verwachte aanloop goed te spreiden. Maximaal 20 personen per starttijd.

Enkele reacties van het afgelopen weekend:
– Esmeralda van der Duim-bergen:
Leuk!! We hebben van de 15kg al 2 appeltaarten gebakken en er is al appelmoes gemaakt. Voorlopig hebben wij nog genoeg appels liggen om mee naar school te nemen 😊

– Patricia Yasmine Sara:
Wat een goede actie! Fruitteler blij, wij blij met 16 kilo appels en 4 dozen aardbeien voor 10 euro 😉. Het zou toch zonde zijn als al die heerlijke appels aan de bomen blijven hangen! Ben je ook tegen verspilling? Ga lekker appels plukken en neem gezellig je kinderen mee! Is nog leerzaam ook.

– Suzanne Schut:
Heerlijke appels geplukt en nog wat gigantische peren. De eerste pan appelmoes is een feit 😋 bedankt!

– Debbie Njie-Aukes:
Wat een goed initiatief appels plukken! Wat was het leuk en leerzaam! Bedankt Matthijs!

– Nathalie Meester:
Vanmorgen zijn wij gekomen om appels te plukken bij ProeVkantoor! Meteen een leuk uitje voor de kinderen, ruim 14 kilo opgehaald! En wat zijn ze toch smaakvol en lekker! als het op is zou ik zeker weer gaan.

Wat zijn de meest effectieve fruitsoorten?

Ben je lusteloos of heb je een grieperig gevoel? Kijk dan eens kritisch naar je fruitinname, kom jij wel aan die twee porties per dag? Groente en fruit zijn echt nodig voor een goede weerstand. Welke fruitsoorten zijn nu echt gezondheidsbommetjes en daarmee onmisbaar op je fruitschaal?
Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Het bevat weinig calorieën en levert veel voedingsstoffen, zoals voedingsvezels en vitamine C. Daarnaast beschermt fruit je tegen ziekten. Voldoende fruit zorgt voor een lagere kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darm- en longkanker. Zo blijkt uit de Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidsraad.”

Welke voedingsstoffen in fruit zijn essentieel?
Fruit zit boordevol goede voedingsstoffen, waarvan vitamine C, kalium, foliumzuur en voedingsvezels de belangrijkste zijn. Fruit levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze vitaminen en mineralen.

Vitamine C
Vitamine C is de meest bekende weerstandsvitamine. Er zijn verschillende weerstandvitamines; ze beschermen je tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid. Daarnaast zorgt vitamine C voor de ijzeropname en hormoonproductie. De dagelijkse aanbeveling vitamine C is 75 milligram, dit kun je uit je voeding halen. Extra vitamine C zorgt voor het behoud van een goede weerstand tijdens en na (intensieve) lichamelijke inspanning. Bij intensief sporten (minimaal drie keer per week) wordt geadviseerd om ervoor te zorgen dat je dagelijks 200 milligram vitamine C binnenkrijgt. Circa 16 procent van de vitamine C die je binnenkrijgt is afkomstig uit fruit, hierbij zijn citrusfruit en kiwi de grootste leveranciers.

Kalium
Het mineraal kalium helpt je bloeddruk te verlagen en gezond te houden en is essentieel voor je spieren. Zo zorgt kalium samen met natrium voor een goede geleiding van zenuwprikkels en het samentrekken van de spieren. Je staat er niet misschien niet bij stil, maar je gebruikt je spieren de hele dag door. Niet alleen bij het traplopen, maar ook bij de kleinste dingen, zoals het knipperen met je ogen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium is 3500 milligram voor mannen en 3100 milligram voor vrouwen. Circa 7 procent van de kalium die je binnenkrijgt is afkomstig uit fruit.  Banaan bevat het hoogste percentage, daarnaast haal je kalium vooral uit groente, aardappelen en vis.

Voedingsvezels
Door genoeg groente en fruit te eten, krijg je meer vezels binnen. Dat is nog zo’n voedingsstof waar de meeste mensen meer van kunnen gebruiken. Ze zijn belangrijk voor een gezonde bloeddruk en stoelgang en helpen je om je lang verzadigd te voelen. En dat helpt weer om snoepen tegen te gaan en makkelijker op gewicht te blijven. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is circa 35 gram voor mannen en 28 gram voor vrouwen. Zo’n 11 procent van de voedingsvezels die je binnenkrijgt is afkomstig uit fruit, groene kiwi is hier zeer rijk aan, daarnaast haal je je vezels uit groente en volkorenproducten.

Eet jij voldoende fruit?
Het voedingsadvies is om minimaal twee stuks fruit per dag te eten, dit staat gelijk aan ongeveer 200 gram. Iedereen weet het, maar uit een tussentijdse rapportage (2012-2014) van een uitgebreide voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat volwassenen gemiddeld slechts 113 gram fruit per dag consumeren. Voor vrouwen en ouderen ligt dit gemiddelde hoger, maar nog lang niet op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Patricia pleit zelfs voor drie stuks fruit per dag: “Liever meer fruit dan zoete koek of chocola. Dan bespaar je zo een paar honderd calorieën en het is beter voor je gezondheid.”

Variëren en combineren
Patricia: “Er is niet één soort die al het goede van fruit bevat, de kracht zit in ‘m in de variatie én combinatie. De volgende toppers vullen elkaar aan en vormen samen de meeste effectieve fruitcombinatie om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C, kalium, foliumzuur en voedingsvezels binnen te krijgen.”

  • Kiwi groen (2 stuks) voor vitamine C (119 mg), kalium (468 mg) en vezels (3 gram)
  • Banaan (1 stuk) voor kalium (486 mg)
  • Aardbeien (100 gram) voor foliumzuur (65 microgram). Eet deze bij voorkeur in het seizoen.
  • Sinaasappel (1 stuk) voor foliumzuur (42 microgram)

Tips om meer fruit te eten

  • Verleid jezelf met een volle fruitschaal; zet deze in het zicht en binnen handbereik.
  • Neem standaard een of twee stuks fruit mee voor onderweg.
  • Introduceer bij jezelf en je omgeving eens filefruit, verveelfruit en vergaderfruit.

Familie fietstour  van Stichting “Dat Lust Ik Wel” smaakt naar meer!

Afgelopen zondag vond het eerste evenement van Stichting “Dat Lust Ik Wel” plaats. Met maar liefst 130 deelnemers overtrof het elke verwachting.  Wat was eigenlijk de reden van dit evenement……?

Veel kinderen eten te weinig groenten en fruit en weten vaak niet meer waar ons eten vandaan komt, hoe het groeit en wat je er allemaal mee kunt doen. En omdat leren leuk is, heeft Stichting “Dat Lust Ik Wel” op zondag 28 oktober een lekkere, educatieve en actieve familie fietstour door West-Friesland georganiseerd.  130 deelnemers fietsten mee en bezochten 4 bedrijven in Lutjebroek en Grootebroek. De bedrijven hebben allemaal met voeding te maken.

Fruitkwekerij ’t Keetje, Zorgboerderij Schapenstreek, Mts. Broersen (spinazie) en Mts. G & K de Wit ( broccoli en witlof).

De kinderen waren erg geïnteresseerd in de productie en de teelt van de  producten bij de bedrijven. Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren over eten: jong geleerd is immers oud gedaan. De informatie die door de telers werd gegeven tijdens het bezoek was tevens een verrijking voor de vaders, moeders, opa’s en oma’s.  De deelnemers genoten met volle teugen van de spinazie smoothie, broccolisoep, schapenkaas, fruit en appelsap.

“Jong en Oud” hebben veel opgestoken van de familie fietstour van Stichting “Dat Lust Ik Wel”.  Om het belang van gezonde voeding en leefstijl permanent onder de aandacht te brengen vragen deze initiatieven zeker om een vervolg.

U hoort binnenkort meer van Stichting “Dat Lust Ik Wel”.

Wat is ProeVkantoor?

Wekelijks een krat vol duurzaam geteelde groente en fruit van de teler uit de buurt, bezorgt op 60 afhaalpunten in Noord-Holland. Er zijn 6 verschillende pakketten variërend in prijs van €6,50 tot €14,75. Verse, duurzaam geteelde groente en fruit. Onze producten zijn afkomstig van onze telers uit Noord-Holland. Je eet dus groente en fruit uit je eigen achtertuin. Daarmee versterk je niet alleen je  eigen gezondheid, maar ook je eigen regio. Lokale fairtrade dus.  Ook omdat ProeVkantoor de telers een eerlijke prijs betaalt die ze nodig hebben om rendabel te telen. Wel zo eerlijk!